Jumaat, 16 Oktober 2009

PTD...

Huhu... akhirnye aku dah lulus dah semua stage untuk menjadi seorang PTD...

Untuk yang tak tau, PTD tu adalah Pegawai Tadbir dan Diplomatik. hehehe... keje dia ni ada banyak cabang... depends on the minstry or Jabatan mana lah yang ditempatkan... buat masa ni, aku tak tau lagi aku kena ditempatkan kat jabatan mana... huhuhu... tp, jawatan ni kontrak je, sebab sekarang ni, jwtn tu memang untuk kontrak je...

Untuk jadi PTD, ada beberapa step yang perlu ditempuh...:

1) Exam bertulis (aku fail sampai 2 kali, kali ke 3 baru lulus. Itupun, masa aku mengandungkan fateen 7 bulan)
- exam ni ada 5 bahagian :
(a) Pengetahuan Am : Ni memang kertas yang tough. kalau kita ni bukan jenis yang suka tgk surat khabar, or berita, memang tak tau la nak jawab - bahagian ni la yang aku rasa aku selalu fail.
(b) Daya menyelesaikan masalah : Ni macam kertas matematik gak. tp, tak boleh pakai knowledge korang. kena guna logik akal. sebab, soalan ada banyak n susah, tapi, masa sikit sangat - bahagian ni, bahagian favourite aku, sebab, aku memang suka guna otak logik aku ni. aku selalu kata kat husband aku yang dia akan fail kalau amik paper ni. huhuhu... papa, jgn marah...
(c) Pemahaman esei BM & BI : Bahagian ni, aku ok je. tak la teror, tapi, tak la teruk sangat.
(d) Esei Bahasa Melayu (500 patah perkataan) : Macam senang je, tapi, susah sebanarnye bagi aku yang macam hancus je bahasa ni. selama ni, aku buat karangan yang aku perasan sedap, dan berjela2, aku fail je test PTD ni... tp, exam yang aku lulus tu, aku buat esei pendek giler... cecukup je 500 patah perkataan.
(e) Esei Bahasa Inggeris : Bahagian ni, kena buat karangan la... bahagian ni, aku biasa je.. tak teror, tak la bengong sangat.


2) PTD Assessment Centre (PAC)
Masa kat stage ni, memang menguji keimanan aku
a) dah la jauh... buat kat Johor. Kalau kat Jb takpe la... ni, kat Batu PAhat... terpaksala aku drive dari JB (umah family mertua) ke sana pepagi buta tu... sebab masa perjalan 45minit. program stat kul 8. takkan nak datang on time je, kan... so, aku gerak lepas solah subuh, lebih kurang kul 6.30 la....
b) ujian fizikal. Aku masa tu baru lepas pantang... stamina memang teruk giler... kena lari sepadang.... dan bersenam pada pukul 2.30pm. waktu matahari tegak kat atas kepala lagi... huhuhu...
c) Ujian Perdebatan dan perbincangan: ada 2 seksyen-satu, BM, satu lagi in English.... memula english, aku memang la ketaq giler, dah la kita kena bercakap dengan orang yang kita tak kenal dan nak kena beri pendapat yang bernas dan ada fakta. aku ingat BM senang la, hurm... harek... dia suruh berdebat dan kena menang. than, kena plak tunjuk fakta dan kena kaitkan dengan keadaan semasa.

3) Interview
Bahagian ni la yang paling getir. Ada 2 orang penemuduga... huhu... ni in bilingual. kalau dia tanya in English, aku jawab la in English. kalau dia tanya in BM, aku jawab la in BM... terkucil rasanye masa nak tunggu turn... aku datang kul 8, kul 130pm baru balik... huhuhu... dia soal aku je selama 45 minit....soalan yang paling best, sapa suruh awak amik course ni (degree akula), aku rasa sebab pointer aku rendah sangat tapi, dia rasa aku boleh buat better (ayat perasan... :P)
Lagi soalan power, apa kaitan KPI, KRA dengan Belanjawan negara... soalan ni in english plaktu... huhu...tp, aku berjaya menjawab semua soalan even aku tak berapa yakin dengan jawapan aku...

aku rasa, tak panjang sangat aku menceceh dalam ni. saja je nak kongsi pengalaman yang aku lalui untuk bergelar PTD....

2 ulasan:

  1. aku amik test yang aku lulus tu dgn anak aku yang berusia 7 bulan dalam kandungan... huhuhu...

    BalasPadam
  2. tahniah untuk anda kerana lulus dan layak menjadi ptd. ramai yang telan air liur je sebab gagal. hehe. all the best dan selamat bertugas!

    BalasPadam

Comment anda sangat bermakna....